تسجيل الدخول
التسجيل

الرئيسية

عن الأكاديمية

كلية العلوم الإدارية

مركز الاستشارات

مركز التدريب

MBA

أعداد مجلة البحوث الإدارية

عدد يوليو 2017

في هــــــــذا العــــــــدد

القسم العربي:

أ-بحوث مُحَكَّمة:

1/تأثير غياب العدالة التفاعلية على الإنحراف الوظيفى

دراسة تطبيقية على العاملين بالشركة الشرقية " إيسترن كومبانى"    د. مدحت محمد عبد العزيز

2/ متطلبات تطبيق منهجية ستة سيجما لتحسين أداء إدارة الموارد البشرية بمؤسسات التعليم العالي ( دراسة حالة بعض الكليات بجامعة كفر الشيخ)د. يوسف حمد سالم سليمان

 

القسم الإنجليزي

Section II in English:

Peer- Reviewed Researches :

3Transforming the public sector into learning organizations: the Egyptian experience applied on Egyptian National Railways

Dr. Marwa Gaber Ahmed Fahim

 

4The Role of Media in the United Nations

In The Global Promotion of the Culture of Peace

Dr. NihalShimy Abdel Fattah El-Shimy

               

 

تأثير غياب العدالة التفاعلية على الإنحراف الوظيفى

دراسة تطبيقية على العاملين بالشركة الشرقية " إيسترن كومبانى"

إعداد الباحث  مدحت محمد عبد العزيز          -       ماجيستير الإدارة العامة            

باحث مشارك   أ.د. عالية عبد الحميد عارف  -    أستاذ الإدارة العامة بكلية الاقتصاد والعلوم السياسية – جامعة القاهرة 

 

ملخص:

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير غياب العدالة التفاعلية على إنتشار مظاهر الإنحراف الوظيفى بين العاملين بالشركة الشرقية " إيسترن كومبانى"، وقد أجريت الدراسة عن طريق إستخدام إستبانة تم توزيعها على عينة عشوائية بسيطة بلغت (391) فرداً. وأظهرت نتائج الدراسة وجود تأثير للعدالة الإجرائية على إنتشار ظاهرة الإنحراف الوظيفى فى عينة الدراسة، حيث بلغ مستوى معامل التفسير (79.3%) والذى يعنى إرجاع (79.3%) من إنتشار مظاهر الإنحراف الوظيفى فى مجتمع الدراسة إلى غياب العدالة التفاعلية، وأن (20.7%) يرجع إلى عوامل أخرى.

                                                                 

Abstract:

The  purpose of this study is to understand the effect of absence of interactional justice on the spread of workplace deviance among working staff of the Eastern company, A questionnaire is made and distributed to a random sample of (391) persons.

The study of the sample showed that the interactional justice has an effect on the spread of workplace deviance. In this respect the level of the rate of interpretation was 79.3%. This indicates that 79.3% of the total sample agrees that the spread of workplace deviance is due to the absence of interactional justice, while the rest of 20.7% of the sample attributed that to other factors.

                   

 

 

متطلبات تطبيق منهجية ستة سيجما لتحسين أداء إدارة الموارد البشرية بمؤسسات التعليم العالي

(دراسة حالة بعض الكليات بجامعة كفر الشيخ)

د. يوسف حمد سالم سليمان

ملخص

     هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أهم متطلبات تطبيق منهجية ستة سيجما لتحسين أداء إدارة الموارد البشرية بمؤسسات التعليم العالي؛ مع إجراء دراسة ميدانية على العاملين بإدارات الموارد البشرية ببعض كليات جامعة كفر الشيخ (كليات التجارة، الآداب، التربية) للتعرف على أهم تلك المتطلبات. وفي سبيل ذلك تم تناول الإطار المفاهيمي لمنهجية ستة سيجما، بالإضافة إلى الأسس النظرية لإدارة الموارد البشرية، فضلاً عن دور ستة سيجما في تحسين أداء إدارة الموارد البشرية، واختتام ذلك بالدراسة الميدانية.

      ولقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي؛ وتكون مجتمع الدراسة من إدارات الموارد البشرية بالجامعات المصرية، ونظراً لاتساع مجتمع الدراسة تم إجرائها على جامعة كفر الشيخ. وقد تم الاعتماد على عينة استقرابية (ميسرة) مراعاة للوقت والجهد بواقع (90) مفردة من إدارات شئون العاملين بكليات (التجارة، الآداب، الزراعة)، وقد تم سحب مفراداتها بطريقة عشوائية.

     وخلصت الدراسة إلى أن أهم متطلبات تطبيق منهجية ستة سيجما لتحسين أداء إدارة الموارد البشرية بمؤسسات التعليم العالي من وجهة نظر العاملين بإدارات الموارد البشرية؛ تنوعت باختلاف مراحل تطبيق منهجية ستة سيجما؛ ففي مرحلة "التعريف" تمثلت أهم المتطلبات في: نشر ثقافة ستة سيجما بإدارة الموارد البشرية، وتدريب العاملين بها على إنجاز المهام من المرة الأولى لتجنب الأخطاء. أما في مرحلة "القياس" فتمثلت أهم المتطلبات في: تعريف العاملين بالأدوات الإحصائية لمنهجية ستة سيجما، وكذلك وضع المعايير اللازمة لتنفيذ خطة أداء إدارة الموارد البشرية. في حين أنها في مرحلة "التحليل" تمثلت في تحديد أسباب التباين في عمليات إدارة الموارد البشرية، وكذلك تحليل الفارق بين الأداء الحالي والمستهدف لإدارة الموارد البشرية. وفي مرحلة "التحسين" تمثلت في: توفير المناخ التنظيمي لتحسين أداء إدارة الموارد البشرية، وكذلك وضع خطط تنفيذية لتحسين عمليات إدارة الموارد البشرية. أما في مرحلة "الرقابة" فتمثلت أهم المتطلبات في وضع ضوابط لضمان عدم تدهور أداء إدارة الموارد البشرية بعد تحسينه، وكذلك التأكد من سير العمل بإدارة الموارد البشرية وفقاً لمنهجية ستة سيجما.

 

 

Abstract

  This study aimed at discovering the most important requirements for implementing the Six Sigma methodology to improve the performance of human resource management (HRM) in higher education institutions. With a field study on the staff of HR departments in some faculties of Kafr El-Sheikh University (Faculties of Commerce, Arts, Education) to know the most important requirements. So the study addressed the conceptual framework of the Six Sigma methodology, as well as the theoretical foundations of HRM, and the role of Six Sigma in improving the performance of HRM, and concluded with a field study.

       The study was based on the descriptive approach. The study population consist of HR departments in the Egyptian universities. Due to the broadness of the study population, it was conducted at Kafr El-Sheikh University. A 90-person Comparativesample (available) was used to take into consideration the time and effort of HR departments of the faculties of commerce, arts, agriculture, and the sample was randomly withdrawn.

       The study concluded that the most important requirements for implementing the Six Sigma methodology to improve the performance of HRM in higher education institutions from the point of view of HRM staff, it varied across the six Sigma methodology phases. In the definition phase, the most important requirements were: Dissemination of Six Sigma culture in HRM and train their staff to accomplish tasks from the first time to avoid mistakes. In the "measurement" phase, the most important requirements were: the definition of the staff of the six Sigma methodology, as well as the development of criteria for the implementation of HRM performance plan. While in the "analysis" phase it was to identify the causes of variation in HRM processes, as well as to analyze the difference between current and target for HRM performance. The "improvement" phase consisted of: providing the organizational climate to improve the performance of HRM, as well as developing operational plans to improve HRM processes. In the "control" phase, the most important requirements were to establish controls to ensure that HRM performance did not deteriorate after improvement, as well as to ensure that HRM was functioning in accordance with the Six Sigma methodology.

 

Transforming the public sector into learning organizations: the Egyptian experience applied on Egyptian National Railways

Dr. Marwa Gaber Ahmed Fahim

Lecturer in Business Administration Department 

Modern Academy for Computer Science

& Management Technology in Maadi

 

Abstract:

The principal objective of this research is to justify the claim that the present conditions for the work and management of public organizations require the creation of Learning Organizations (LOs). In this respect, the study aims at introducing Organizational Learning (OL) as one of the most remarkable issues and promising constructs that have lately emerged in the modern managerial literature, then exploring it as the most needed value or prerequisite which can lead to develop an effective and competent LO in the public sector. Furthermore, the author tends to identify the organizational facilitators, as well as the barriers that may hinder the establishment of LOs, and verifying this in the Egyptian public sector particularly. Therefore, this paper is considered exploratory and descriptive according to its theoretical purpose, and also empirical according to its quantitative data collection method, with a small sample size of employees and managers working for the Egyptian National Railways (ENR), in order to study the extent to which the concept of LO is applied there.

The research concluded that OL is deemed to be a central approach in the public sector reform, especially in Egypt. Also, the results proved that OL processes contribute to LO capability at ENR. Thence, the article makes a distinct enrichment to the field of study by proposing a model for transforming public sector organizations into LOs, or in other words suggesting a theoretical framework that is suitable for implementation in the government. This tool provides researchers a conceptually-valid instrument, specifically designed for public sectors. At a practical level, this tool can be used by the Egyptian public executives to identify areas of potential intervention in their institutions.

 

The Role of Media in the United Nations

In The Global Promotion of the Culture of Peace

Dr. NihalShimy Abdel Fattah El-Shimy

PhD in International Relations

Modern Sciences and Arts University, Egypt  (MSA)

Abstract

The world has witnessed major changes in the last twenty five years, basically after the dissolution of the ex Soviet Union. Transformation occurred on the economic, social and political levels. In the meanwhile, the call for democracy by the United States has increased the form of soft power. However, such a policy as well as others taken by various nation states has led to dramatic violence and disputes everywhere. The initiative taken towards global peace started as far back as 1945, i.e. after WWII when the United Nations (UN) was established. The main purpose of the creation of the UN was to maintain peace and security to all parts of the globe.                                           

 Therefore, the main objective of this paper is to examine and analyze the role of media as used by the UN in promoting the culture of peace worldwide. This will be done with a special focus on the last ten to fifteen years. In other words, it's the intention of this paper to tackle measures taken by the UN and discover areas of success and others of failure.  The importance of this study stems from the fact that the world today is in a state of war. Many countries are engaged in disputes, conflicts, revolutions and other forms of political and military unrest. Peace and security seem to be a far away utopian dream. Since conflicts, as believed, begin in the minds of men, then the main target is to get people to understand and appreciate global peace and security.

The UN has for more than a decade, adopted the issue of spreading the culture of peace worldwide. Whether it has succeeded to do so, is a very important question. This study argues that although the UN has attempted to ensure global peace, it has been confronted by many obstacles to do so. In other words, in a world full of upheaval and unrest, it has been very difficult for the UN to achieve its aim. Therefore, the UN as the most important international organization has to use its means, especially the media, more effectively to promote the culture of peace and make the dream of international security come true.

أكاديمية السادات للعلوم الإداريةاتصل بنا

موقعنا :

الأكاديمية في سطور

 تسعى أكاديمية السادات للعلوم الادارية كجامعة حكومية مستقلة رائدة تعليميًا وتدريبيًا من خلال كلٍ من التطوير الإدارى وحوكمة الأعمال وإعداد قادة التغيير فى كلٍ من القطاع الحكومى وقطاع الأعمال ووحدات الإدارة المحلية ومنظمات المجتمع المدنى داخل وخارج  مصر ..

 اقراء المزيد